Kompiuterio priklausomybė - kaip rasti pusiausvyrą?

3 min

Pasikalbėk

#Kompiuteris #Priklausomybė #Įveikimas

Turinys

Priklausomybė nuo kompiuterio yra plačiai paplitusi mūsų visuomenės problema, kuri gali sukelti neigiamus padarinius žmogaus sveikatai ir gerovei. Šis straipsnis skirtas padėti skaitytojams suprasti, kaip įveikti priklausomybę nuo kompiuterio ir rasti pusiausvyrą tarp virtualaus pasaulio ir realybės.

Technologijoms vis labiau skverbiantis į kiekvieną mūsų gyvenimo aspektą, tampa vis svarbiau puoselėti sveiką santykį su skaitmeniniais prietaisais. Priklausomybė nuo kompiuterio gali sutrikdyti asmeninį gyvenimą, darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą bei fizinę sveikatą, nesvarbu, ar tai būtų valandų valandas trunkantis žaidimas vaizdo žaidimais, nepaliaujamas socialinių tinklų tikrinimas, ar ilgas darbas prie ekrano. Priklausomybės nuo kompiuterio simptomų atpažinimas ir veiksmingų jos valdymo strategijų įgyvendinimas gali atverti kelią į sveikesnį ir labiau subalansuotą gyvenimo būdą.


Priklausomybės nuo kompiuterio priežastys

Yra įvairių priklausomybės nuo kompiuterio priežasčių, todėl labai svarbu jas išanalizuoti ir suprasti siekiant veiksmingai įveikti priklausomybę nuo kompiuterio. Šiame skyriuje bus nagrinėjamos pagrindinės priežastys, pvz:

  • Nuolatinė prieiga prie interneto. Internetas yra visur, o tokia lengva prieiga dažnai gali lemti pernelyg dažną naudojimąsi juo ar net priklausomybę. Nuo interneto, kaip pramogų, informacijos ir socialinio bendravimo šaltinio, gali būti sunku atsiriboti. Galima kelti prielaidą, kad dėl to per daug laiko praleidžiama prie ekrano [1].
  • Priklausomybė nuo socialinių tinklų. Socialinių tinklų platformos, tokios kaip „Facebook“, „Instagram“ ar „Twitter“, dėl savo interaktyvaus pobūdžio ir nuolatinio naujo turinio srauto, gali sukelti ypatingą priklausomybę. Noras palaikyti ryšį ir baimė prarasti ryšį gali paskatinti asmenis nuolat tikrinti šias platformas ir taip prisidėti prie priklausomybės nuo kompiuterio [2].
  • Priklausomybė nuo žaidimų. Internetiniai ar kompiuteriniai žaidimai gali sukelti priklausomybę, ypač kai jie susiję su daugelio žaidėjų sąveika. Noras pasiekti aukštesnį lygį, varžytis su kitais arba pabėgti nuo realybės gali paskatinti žmones praleisti labai daug laiko žaidžiant kompiuterinius žaidimus[3].
  • Darbas ir studijos. Naudojimasis kompiuteriu tapo neatsiejama darbo ar studijų dalimi. Pandemijos sukelta nuotolinio darbo ir mokymosi aplinka dar labiau paaštrino šią problemą, nutrindama ribą tarp asmeninio ir profesinio gyvenimo bei skatindama ilgai praleisti laiką prie ekrano[4].


Žalingas priklausomybės nuo kompiuterio poveikis

Priklausomybė nuo kompiuterio gali neigiamai paveikti fizinę ir emocinę gerovę. Šiame skyriuje aptarsime šiuos aspektus:

  • Sėdimas gyvenimo būdas ir sveikatos problemos. Pernelyg dažnas naudojimasis kompiuteriu dažnai siejamas su sėdimu gyvenimo būdu, kuris gali sukelti įvairių sveikatos problemų, pavyzdžiui, nutukimą, širdies ir kraujagyslių ligas ir raumenų bei kaulų sistemos problemas. Dėl ilgo darbo prie ekrano taip pat gali būti įtemptos akys ir skaudėti galvą [5].
  • Izoliacija nuo realaus pasaulio. Nuo kompiuterio priklausomi asmenys gali pasitraukti iš tiesioginio bendravimo ir patirti vis didesnę izoliaciją. Tai gali sukelti vienatvės, depresijos ir nerimo jausmą. Socialinė izoliacija taip pat gali paveikti žmogaus gebėjimą užmegzti ir palaikyti santykius realiame gyvenime [6].
  • Psichologiniai sutrikimai. Priklausomybė nuo kompiuterio siejama su įvairiais psichologiniais sutrikimais, tokiais kaip depresija, nerimas ir dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimas (ADHD). Taip pat gali sutrikti gebėjimas reguliuoti emocijas ir padidėti piktnaudžiavimo psichoaktyviomis medžiagomis rizika [7].
  • Miego sutrikimai. Pernelyg daug laiko prie ekrano, ypač prieš miegą, gali trukdyti miego kokybei ir trukmei, todėl gali atsirasti miego sutrikimai. Ekranų skleidžiama mėlyna šviesa gali slopinti melatonino (hormono, reguliuojančio miego ir budrumo ciklus) gamybą, todėl sunku užmigti ir dieną jaučiamas nuovargis [8].


Priklausomybės nuo kompiuterio įveikimas

Šiame skyriuje pateiksime praktinių patarimų ir strategijų, padedančių įveikti priklausomybę nuo kompiuterio ir rasti pusiausvyrą. Šios strategijos gali būti tokios:

Laiko valdymo įgūdžių ugdymas. Įveikiant priklausomybę nuo kompiuterio labai svarbu veiksmingai valdyti laiką. Tai gali būti:

  • Planavimas ir prioritetų nustatymas. Efektyviai valdyti laiką gali padėti kasdienės rutinos nustatymas, kai skiriama laiko darbui, laisvalaikiui, fiziniam aktyvumui ir poilsiui [9]. Nustatykite užduočių prioritetus ir išsikelkite realius tikslus, siekdami išvengti pernelyg ilgo laiko prie kompiuterio.
  • Pertraukėlės ir aktyvus judėjimas. Reguliarios pertraukos nuo darbo prie ekrano yra būtinos, kad pailsėtų akys ir sumažėtų fizinis diskomfortas, susijęs su ilgu sėdėjimu. Pertraukėlių metu aktyviai judėkite, pavyzdžiui, išsitieskite arba pasivaikščiokite [10].

Dalyvavimas alternatyvioje veikloje. Priklausomybę nuo kompiuterio gali padėti sumažinti kitos veiklos, pavyzdžiui:

  • Hobiai ir laisvalaikis. Laiko investavimas į pomėgius ar laisvalaikį gali tapti malonia alternatyva naudojimuisi kompiuteriu [11]. Tokia veikla gali suteikti pasiekimų ir pasitenkinimo jausmą.
  • Sportas ir aktyvus gyvenimo būdas. Fizinis aktyvumas yra naudingas ne tik fizinei sveikatai, bet gali pagerinti nuotaiką, sumažinti stresą ir pagerinti kognityvines funkcijas [12].

Socialinės sąveikos skatinimas. Sveiki socialiniai santykiai yra gyvybiškai svarbūs gerai savijautai ir gali padėti įveikti priklausomybę nuo kompiuterio.

  • Draugų ir šeimos svarba. Tvirtų santykių su draugais ir šeima palaikymas gali suteikti emocinę paramą ir atitraukti dėmesį nuo naudojimosi kompiuteriu [13].
  • Socialinių ryšių užmezgimas ne virtualiame pasaulyje. Dalyvavimas socialinėje veikloje, kurioje reikia bendrauti akis į akį, gali padėti sumažinti priklausomybę nuo virtualių socialinių ryšių ir skatinti realaus gyvenimo socialinius įgūdžius [14].


Balanso tarp virtualaus pasaulio ir realybės svarba

Šiame skyriuje pabrėžiame pusiausvyros tarp virtualaus pasaulio ir tikrovės svarbą. Galima išskirti šias sritis:

  • Sveikatos ir gerovės svarba. Laiko, praleidžiamo virtualiame pasaulyje, ir realios veiklos derinimas yra labai svarbus tiek fizinei, tiek psichinei sveikatai. Ilgas laikas, praleidžiamas prie ekrano, gali lemti su sėdėjimu susijusias sveikatos problemas, pavyzdžiui, nutukimą, širdies ir kraujagyslių ligas ir kitas lėtines sveikatos problemas [15]. Jis taip pat gali būti susijęs su psichikos sveikata, sukeldamas tokias problemas kaip nerimas, depresija ir miego sutrikimai [16]. Siekiant užtikrinti bendrą gerovę labai svarbu išlaikyti sveiką pusiausvyrą tarp veiklos internete ir realaus pasaulio patirties.
  • Asmeninio tobulėjimo galimybės. Dalyvavimas realaus pasaulio veikloje suteikia daug galimybių asmeniniam tobulėjimui. Tai gali būti įvairūs dalykai, nuo naujų įgūdžių įgijimo, socialinių bendravimo gebėjimų gerinimo iki fizinio pasirengimo gerinimo ir dar daugiau [17]. Kita vertus, pernelyg dažnas naudojimasis kompiuteriu gali trukdyti asmeniniam tobulėjimui, nes apriboja šias galimybes.
  • Santykių su kitais stiprinimas. Laiko investavimas į bendravimą realiame gyvenime padeda stiprinti santykius ir ugdyti socialinius įgūdžius. Tiesioginis bendravimas suteikia platformą emociniams mainams, kurių dažnai trūksta bendraujant virtualiai. Tai atlieka lemiamą vaidmenį puoselėjant tvirtus ir sveikus santykius [18].

Priklausomybė nuo kompiuterio

Nori registruotis pas psichologą? Mūsų specialistų komanda pasiruošusi tave priimti.

Registruokis žemiau ir išsirink abiems jums tinkantį laiką.

Registruotis konsultacijai

Dažniausiai užduodami klausimai

Kokie yra pirmieji priklausomybės nuo kompiuterio požymiai?

Kaip įveikti priklausomybę nuo interneto?

Ar priklausomybė nuo kompiuterio gali turėti ilgalaikį poveikį sveikatai?

Kokie yra veiksmingi būdai sumažinti kompiuterio naudojimą?

Ką turėčiau daryti, jei manau, kad esu priklausomas nuo kompiuterio?

Turi papildomų klausimų? Daugiau atsakymų rasi šioje nuorodoje.
Šaltiniai:

[1] Frangos, C.C., Frangos, C.C., and Sotiropoulos, I. (2011). "Problematic Internet Use among Greek university students: an ordinal logistic regression with risk factors of negative psychological beliefs, pornographic sites, and online games." Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(1-2), 51-58.

[2] Andreassen, C.S., Torsheim, T., Brunborg, G.S., and Pallesen, S. (2012). "Development of a Facebook Addiction Scale." Psychological reports, 110(2), 501-517.

[3] Kuss, D.J., Griffiths, M.D., Karila, L., and Billieux, J. (2014). "Internet addiction: a systematic review of epidemiological research for the last decade." Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4026-4052.

[4] Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). "Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study." Preventive Medicine Reports, 12, 271-283.

​​[5] Owen, N., Healy, G. N., Matthews, C. E., & Dunstan, D. W. (2010). "Too much sitting: the population health science of sedentary behavior." Exercise and sport sciences reviews, 38(3), 105-113.

[6] Caplan, S. E. (2007). "Relations among loneliness, social anxiety, and problematic Internet use." CyberPsychology & Behavior, 10(2), 234-242.

[7] Carli, V., Durkee, T., Wasserman, D., Hadlaczky, G., Despalins, R., Kramarz, E., ... & Kaess, M. (2013). "The association between pathological internet use and comorbid psychopathology: a systematic review." Psychopathology, 46(1), 1-13.

[8] Chang, A. M., Aeschbach, D., Duffy, J. F., & Czeisler, C. A. (2015). "Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness." Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(4), 1232-1237.

[9] Claessens, B. J., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2007). "A review of the time management literature." Personnel Review.

[10] Peper, E., & Harvey, R. (2019). "Digital addiction: increased loneliness, depression, and anxiety." NeuroRegulation, 6(1), 3-8.

[11] Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., & Kim, S. J. (2008). "The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits." European Psychiatry, 23(3), 212-218.

[12] Gómez-Pinilla, F., & Hillman, C. (2013). "The influence of exercise on cognitive abilities." Compr Physiol, 3(1), 403-428.

[13] Ohannessian, C. M. (2009). "Media use and adolescent psychological adjustment: An examination of gender differences." Journal of Child and Family Studies, 18(5), 582-593.

[14] Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). "Social consequences of the internet for adolescents: A decade of research." Current Directions in Psychological Science, 18(1), 1-5.

[15] Patel, A. V., Bernstein, L., Deka, A., Feigelson, H. S., Campbell, P. T., Gapstur, S. M., Colditz, G. A., & Thun, M. J. (2010). "Leisure time spent sitting in relation to total mortality in a prospective cohort of US adults." American journal of epidemiology, 172(4), 419-429.

[16] Thomée, S., Härenstam, A., & Hagberg, M. (2012). "Computer use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults–a prospective cohort study." BMC psychiatry, 12(1), 1-14.

[17] Park, S., & Lee, S. W. (2017). "The effects of relatedness satisfaction on leisure satisfaction and psychological adjustment: A study of computer game users." Current Psychology, 36(4), 868-879.

[18] Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). "Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks." Journal of Adolescent Health, 48(2), 121-127.

Susiję straipsniai: